في الوقت الذي ينشغل فيه العالم في البحث عن علاج ولقاح لفيروس كورونا، هناك نشاط آخر من جانب خبراء الأبراج يتوقعون فيها انتهاء الأزمة، وسواء صدقت هذه النبوءات أو كذبتها فإن الأمر يرجع إليك، ولكن علينا أيضا أن ننقل جميع وجهات النظر.

في البداية قالت عبير فؤاد خبيرة الأبراج، إن مصر تقترب من انتهاء فيروس كورونا، وذلك وفقا لقوانين علم الفلك والأبراج.

وأوضحت فؤاد أنه وفقًا لبرج “مصر” فإن كورنا قد تنتهي في أواخر شهر يونيو الجاري: “يوم 28 يونيو، الشهر ده، المعاكسات مع مصر هتقل وتنحدر”.

وتابعت: “الحياة الطبيعية في مصر هتبدأ ترجع في شهر أغسطس القادم”.

وأشارت خبيرة الأبراج، إلى أنها تتوقع ذروة مرحلة أخرى من الفيروس في الصين حتى شهر أغسطس القادم، مؤكدة: “ممكن يبدأوا يوصلوا لعلاج ومصل بعد 9 سبتمبر أو في شهر أكتوبر”.

وكانت “فؤاد” تنبأت من قبل بظهور أمراض، خلال 2020، وذلك خلال مقطع فيديو لها عبر قناتها الرسمية على يوتيوب، بتاريخ 24 ديسمبر 2019، حيث تنبأت بظهور أزمات في العالم: “السنة دي هتظهر أمراض وأؤبئة، وأزمات اقتصادية”.

لا تطمئنوا

في نفس السياق علقت بسنت يوسف خبيرة الأبراج، على صدق نبؤتها في العام الجديد وما يحدث من كوارث، قائلة: “هى عبارة عن جداول يتم العودة إليها، وهو نفس السيناريو اللي حصل عام 1918 في الأنفلونزا الإسبانية، وبدأت من الصين واتهمتها الولايات المتحدة الأمريكية، وأنا مش قلقانة تمامًا، لأن الفترات اللى جاية هنشوف فيها حاجات كتير في بلدان العالم، وبالنسبة لنا الوضع هيفضل تحت السيطرة، وبلاش نثق إذا الدنيا هديت”.

وأضافت بسنت يوسف، خلال مداخلة هاتفية مع عمرو أديب برنامج الحكاية قناة mbc مصر: “أتمنى موضوع فيروس كورونا هو اللى يفضل معانا لآخر السنة، لكن احتمال موضوع كورونا يهدى وممكن نشوف شهر ونصف أو شهرين الأجواء هادئة، وفجأة الموضوع يظهر بشكل أسوأ من الأول، علشان كدة بقول منطمنش، وبؤكد أن العالم كله هيفضل مشغول بفيروس كورونا لحد شهر ديسمبر، وأعتقد أن سنة 2020 هتخلص بنهاية شهر ديسمبر، لكن بعد كده هتحصل مفاجآت كتير، لأن كل اللي حصل ده هو وجود الكواكب في برج الجدى”.

وقالت خبيرة الأبراج: “حتى لو انتهى موضوع كورونا، النظام الدفاعي الحقيقي في الفترة اللي بعد كورونا هتبقى الاهتمام بأجهزة المناعة، لأن اللي هيجي بعد فيروس كورونا هيبقى حاجة صعبة وهتستهدف جهاز المناعة، وبقول أننا مش هنرجع لحياتنا الطبيعية دي تاني، والزاوية اللي هتحصل في 20 ديسمبر دي محصلتش من 600 سنة، وبعدها كل حاجة في العالم هتتغير، حياة جديدة هتظهر، واللي كان بيتقبل مش هيتقبل، وأنظمة دول كبيرة جدا هتتغير وهنشوف عالم تانى خالص، وهذا الحدث سيستمر لمدة 20 عاما مقبلًا”.

استعمال المضامين بموجب بند 27 أ لقانون الحقوق الأدبية لسنة 2007، يرجى ارسال رسالة الى:
[email protected]